روش تدریس TPRS

روش TPRS

روش تدریس TPRS یا Teaching Proficiency through Reading and Storytelling

اگر زبان آموزی هستید که از آموختن به روش های سنتی گریزانید و می خواهید انگلیسی را کاربردی یادبگیرید. یا مدرسی هستید که به شیوه سنتی تدریس میکنید و دوست دارید کلاس بهتر و شلوغ تری داشته باشید، از روش تدریس TPRS استفاده کنید.

روش TPRS به شما کمک می کند تا راحت و روان صحبت کنید و افراد بیشتری جذب کلاس شما شوند. 

در کلاس هایی که با روش سنتی اداره می شوند چه می گذرد؟ 

تقریبا همه کسانی که اقدام به زبان آموزی کردند و در کلاس زبان شرکت کرده اند این تجربه را داشتند. مدرس تیتر گرامری را روی تابلو می نویسد. قواعد مربوط به آن را توضیح می دهد. مثال هایی برای آن میزند و زبان آموزان باید تمرینات مربوط به آن گرامر را حل کنند. خیلی اوقات زبان آموزان گرامر را کاملا یاد میگیرند و تمرینات هم به درستی انجام می دهند. اما کاربرد استفاده آن را در شرایط طبیعی و روزانه نمی دانند. پس عملا دانستن قواعد و قوانین برای آن ها در مکالمات روزمره چاره ساز نیست. 

یا شاید در بخش تمرین مکالمه در کلاس هایی که به شیوه سنتی اداره می شود مدرس، زبان آموزان را به گروه های کوچک تقسیم کند و مکالمه ای را از روی کتاب باهم تمرین کنند و بارها تکرار کنند. این روش هم در جای خود خوب است اما شاید برای تعدادی کسل کننده باشد. 

روش TPR یا TPRS 

روش TPR فقط برای تدریس موارد است که بتوان با حرکات نمایشی آن ها را نشان دهیم و همچنین برای کودکان بسیار جالب است. اما در TPRS این مشکل حل شده و تدریس بر مبنای گفتن داستان شروع می شود و پیش می رود. 

روش تدریس TPRS چطور اجرا می شود؟

1.مدرس کلمات (vocabulary)، افعال (verb)، افعال دو قسمتی (phrasal verb) و اصطلاحات جدید را روی تخته می نویسد. 

2. مدرس با ایما و اشاره بامزه، نقاشی کوچکی از کلمات که جالب هستند، سوالات شخصی که از زبان آموزان می پرسد و حتی ترجمه کلمات، موارد روی تخته را بارها و بارها با زبان آموزان تکرار می کند. و زبان آموزان معانی آن ها متوجه می شوند.

در این زمان معمولا اوقات خوشی را همراه با کمدی تجربه می کنید.

3. مدرس سوالات کوچک و جالبی طراحی می کند و آن را بارها و بارها می پرسد. 

نکته مهم: در روش TPRS طراحی سوالات به گونه ای است که یک داستان با کلمات و افعال جدید روی تابلو خلق می شود.

نکته مهم: داستان باید آسان باشد و فهم آن برای زبان آموزان راحت. در این صورت آن ها داستان را فراموش نخواند کرد. می توان از یکی از زبان آموزان به عنوان شخصیت داستان کمک بگیرید که داستان جذاب تر و سادتر شود. 

نکته مهم: در روش TPRS پرسیدن سوالات شخصی از زبان آموزان در مرحله 2 به داستان سازی درست کمک می کند.

4. حالا یک داستان طولانی تر با موضوعی اصلی که طرح کرده بودید دارید و زبان آموزان باید آن را بخوانند.

نکته: در واقع داستان را از قبل داشتید. لغات و اصطلاحات جدید را پیدا کردید. آن ها را با حرکات و اشکال کمدی با زبان آموزان تمرین کردید. و باتوجه به کلاس خود برای بخش کوچکی از داستان اصلی، قصه ساختید.

5. از داستانی که زبان آموزان می خوانند کمی سوال می پرسید و توضیحات مختصری راجع به گرامری که در آن استفاده شده می دهید.

در این زمان زبان آموزان نکاتی از گرامر را می آموزند بدون آن که عمیقا روی قواعد و قوانین آن تمرکز کنند. 

تاثیر محیط در یادگیری زبان 

ممکن است اجرای روش TPRS برای مدرسین زبان یک چالش باشد اما امتحان کردن آن ضرر نداره. لطفا تجربیات ارزشمندتون را از تدریس با روش TPRS به اشتراک بگذارید.

 

اشتراک گذاری:

اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در linkedin
سمانه کنگرلو

سمانه کنگرلو

سمانه کنگرلو هستم ، مدرس زبان انگلیسی به کودکان و نوجوانان. خلاقیت در کار رو دوست دارم و بیشتر اوقات دنبال یادگیری و درست کردن چیزهای جدید هستم که بتونه در زمینه انتقال مفاهیم درسی مفید و جذاب باشه.

ممکن است همچنین دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *