تاثیر محیط در یادگیری زبان انگلیسی زیاد است. شاید این جمله را به کررات شنیده باشید اگر قصد مهاجرت به کشور دیگری را دارید اصلا نگران یادگیری زبان دوم نباشید. محیط به شما کمک زیادی در یادگیری می کند.
ما به عنوان مدرس ابتدا در کلاس درس سپس در محیط آموزشگاه، مدرسه و… باید محیط مناسب برای زبان آموزانمان فراهم کنیم. در این صورت تاثیر بسزایی در فرایند یادگیری خواهیم دید.
در فرایند یادگیری اعتماد به نفس کافی به زبانآموز داده میشود تا بتوانند از مطالبی که معمولا به صورت تئوری آموختهاند، استفاده عملی کند.
من در این مقاله سعی کردم به نکاتی اشاره کنم که نه تنها در کلاس درس بلکه شامل افراد بیشتری در محیطی که در آن مشغول به تدریس هستید شود.
تاثیر محیط در یادگیری زبان دوم (ESL)
-
تاثیر آموزش از طریق بازی
آموزش از طریق بازی میتواند بسیار سرگرم کننده و کاراتر باشد. جوری که وقتی شما به زبانآموزتان می گویید حالا وقت بازی است کاملا روی بازی کردن و لذت بردن از آن متمرکز میشود. در این شرایط ذهن در بالاترین درجه از آمادگی برای یادگیری قرار می گیرد.
از طرفی ارتباط با زبان آموز در این فضا (فضای سرگرمی و بازی) ارتباط مثبت و موثری است. همچنین این فضا، ایده های منحصر به فرد و سوالاتی را نیز بوجود می آورد.
بازی و مرور گرامر |
یکی از بازیهایی که مورد استقبال زبانآموزان من در سن 9 تا 12 سال واقع شده، نمایشنامه خوانی است. هنگامی که زبانآموز در یک گفتوگو ایفای نقش میکند، شانس حضور در شخص دیگری را پیدا می کند. این امر به بچه ها این امکان را میدهد تا بدون اجبار و زور در یک مکالمه انگلیسی شرکت کنند.
نمایشنامه خوانی
کاری که بنده شخصا در کلاس هنگام نمایشنامه خوانی انجام می دهم ؛
امتیاز ویژه برای کسانی که مکالمه را حفظ میکنند قرار می دهم. اما هیچ کس مجبور نیست مکالمه را از حفظ اجرا کند. امتیاز ویژهتری برای کسانی که مکالمه را با اکت و احساس اجرا میکنند میدهم. اما کسی مجبور نیست مکالمه را با اکت و احساس اجرا کند. برای امتیاز دادن هم از بچهها کمک میگیرم و معمولا با رای گیری این کار انجام می شود.
بچه هایی که در حفظ کامل مکالمه مثل گروه اول نیستند و گاهی بعضی از کلمات و جمله ها را فراموش می کند بعد از گروه اول، اجرا دارند. برای کمک به این افراد لغات کلیدی و یا تصویری که آنها را یاد کلمه و جمله ای که فراموش کردند بیانداز روی تخته نوشته یا کشیده می شود. امتیازدهی این گروه هم با مشارکت سایرین انجام می شود.
گروه سوم شامل زبانآموزانی است که نمیتوانند در فرصت کوتاهی جملات را حفظ کنند و یا اصلا قادر به حفظ کردن مکالمه نیستند. این افراد می توانند با کمک کتاب یا برگه های کوچکی که در آن دیالوگ نقش خود را نوشته اند، مکالمه را انجام دهند. توجه کنید امتیاز دهی این گروه بر عهده شماست. زیرا شما قرار است این افراد را با قبل خودشان مقایسه کنید نه با سایر گروههای کلاس.
من معمولا سعی می کنم شرایطی را فراهم آورم که ابتدا زبان آموزان گروه آخر در نمایشنامه خوانی شرکت کنند.
-
گنجاندن علایق زبان آموزان در درس
زبانآموزان شما کنجکاو هستند و علایق منحصر به فردی برای خود دارند. آنها دوست دارند در رابطه با علایقشان بیشتر بدانند پس تشویشان کنید.
مثلا زمانی که من با نوجوان دختر در رنج سنی 14 تا 18 سال کلاس داشتم بسیار علاقمند به مکالماتی با موضوع با ازدواج بودند. پس مکالمه هایی را با این عنوان طرح ریزی میکردم و طی آن مکالمه زبانآموزانها حضور فعالی داشتند. توصیه می کنم در این گونه بحث ها با احتیاط پیش روید، افرادی که در کلاس شما هستند، فرهنگ و تفکرات مختلفی دارند بنابراین جوری اقدام نکنید که برایتان مشکل ساز شود.
تمرین نوشتن و درک مطلب |
پس از علایق زبانآموزانتان غافل نشوید و از آن به عنوان یک قاب برای آموزش مطالبی که باید آموزش دهید استفاده کنید.
-
جشن ها
بچه ها فعالیت های فوق برنامه را دوست دارند و از آن استقبال خوبی می کنند. ما می توانیم با برگزاری انواع جشن ها زبانآموزان را وادار به فعالیتی کنیم که به آن علاقمند هستند و سعی کنیم از این امکان به خوبی استفاده کنیم.
جشن ها و مراسمات می توانند درون کلاسی باشند و یا اینکه در محیط بزرگتری مثل آموزشگاه و… برگزار شوند.
از جشن های درون کلاسی می توانم به جشن غذا یا فود پارتی، جشن میوه یا فروت پارتی (برای بچه های کوچکتر)، فیلم پارتی و … نام برد که بنا به اقتضای درسی که دارید می توانید این مراسمات را برگزار کنید.
جشن های کلاسی
جشن های بزرگتری که در آموزشگاه، مدرسه و … برگزار می کنیم باید بهانه های بزرگتری داشته باشند و تدارک برای این جشن ها سختتر اما لذتی که با خود میآورد بیشتر و بزرگتر است.
روش TPR برای تدریس |
برای مثال:
نوروز را در نظر بگیرید ؛ اگر با برنامه ریزی و تداراک دقیق و کامل به پیشواز این جشن باشکوه روید، اتفاقات خوبی در راستای بهبود زبان انگلیسی و پرورش تفکر خلاق زبانآموزان رقم می خورد و خاطرات ارزشمندی را در ذهن آنها ثبت میکنید.
هنگام برنامه ریزی برای مراسم های بزرگ از ظرفیت زبانآموزان غافل نشوید. شما می توانید با واگذاری مسئولیت هر بخش به افراد با لیاقت، مدیریت دانش آموزان و هندل کردن کارها را برعهده گیرید؛ که این کار نیز باعث جذابیت برنامه خواهد شد.
شما می توانید در این برنامه علاوه بر برگزاری گفتوگوهای بین کلاسی با موضوعات جالب، برگزاری مسابقه و اهدای جایزه، خوردن خوراکی های خوشمزه و اجرای تئاتر؛ ترتیبی برای برپا کردن غرفه های هنری که توسط زبان آموزان اداره می شود هم داشته باشید. در واقع فراهم کردن محیطی شبیه به بازار یکی از کارهای مهمی است که شما باید قبل از برگزاری جشن انجام دهید. در این راستا میتوانید از افرادی که هنر قابل ارائه دارند استفاده کنید.
تاثیر محیط در یادگیری بسیار ملموس است و احتمالا با استقبال روبروی می شوید.
اما اگر آموزشگاه، مدرسه و … که شما در آن مشغول به کار هستید این ظرفیت را ندارد، میتوانید نمایشگاه راه بیندازید.
نکته بسیار مهم این است که با به راه انداختن این جریان شما کاربرد ابعداد مختلفی از زبان انگلیسی را به زبانآموز نشان می دهید. او را وادار به تمرین و یادگیری زبان انگلیسی می کنید تا بتواند نیازهای خود را برطرف سازد.
-
انجام کارهای فوق برنامه در کلاس
شما مدرس زبان هستید اما می توانید از توانمندیهای دیگر خود کمک بگیرد تا کلاسی پویا داشته باشید. کاری کنید که زبانآموزان تاثیر محیط در یادگیری زبان انگلیسی را احساس کنند. مثلا در طول ترم دو جلسه را اختصاص به آموزش کارهای دستی مثل مهارت اوریگامی دهید. برای چیزی که درست می کنید سناریو بنویسید یا داستان تعریف کنید. توجه کنید در تمام طول مدتی که با تا کردن کاغذ چیزی را خلق می کنید، مشغول روایت داستانی به زبان انگلیسی هستید.
روش TPRS |
انتخاب با شماست، از هر هنری که دارید در این راستا استفاده کنید. در این قسمت هم میتوانید از توانایی و ظرفیت زبان آموزانتان نیز بهرمند شوید.
-
تقویت ارتباط بین زبان آموزان
آموزش زبان انگلیسی یک لیست از لغات و گرامر نیست. در واقع آموزش زبان انگلیسی برقرار کردن ارتباط موثر میان افراد است. هدف ما مدرسین برقرار کردن ارتباط بین افراد (زبانآموزان) به زبان انگلیسی بصورت کارامد است. اگر می خواهیم آموزش، تاثیر واقعی داشته باشد باید از روشهای تدریس خلاقانه استفاده کنیم.
در این مقاله تلاش کردم از اهمیت تاثیر محیط در یادگیری زبان انگلیسی بگم.
و ایدههایی بدهم تا زبان انگلیسی رو در تمام ابعاد و جنبههایی که میتوانیم بگنجانیم.